Programma Workshopdagen 2017

Hieronder vind je het overzicht van alle workshops. Elke workshop wordt meerdere keren gegeven, in totaal zijn er ruim 100 sessies. Schrijf je snel in, want de sessies lopen snel vol!

Klik op een workshop voor meer informatie.

Ontwikkelingen in je vak

Hieronder vind je het overzicht van alle workshops op het gebied van Ontwikkelingen in je vak.

​Karen Visser
Workshop 29
Di 11 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]
Wo 12 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]
Do 13 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]

Digitaal samenwerken

Leer welke mogelijkheden er zijn

Samenwerken op afstand, in de cloud of op de server, niet of juist wel gelijktijdig… het zijn voorbeelden van nieuwe werkpatronen. Juist als assistant moet je op de hoogte te zijn en blijven van de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van digitaal samenwerken.

DIT LEER JE:

  • Tip en tricks voor slim digitaal samenwerken
  • De handigste samenwerktools uitgelicht: Sharepoint, Dropbox
  • Hoe behoud je overzicht in een digitale werkomgeving
  • Effectief samenwerken in een team
  • Voorwaarden voor en succesfactoren van digitaal samenwerken

​Bouke van Kleef

Bouke van Kleef is een enthousiaste en ervaren trainer, workshopleider, presentator en auteur van diverse boeken op het gebied van informatiemanagement. Daarnaast is hij ook coach en consultant bij het optimaliseren van administratieve en financiële processen. Hij coacht organisaties en individuen bij het slim en effectief gebruiken van e-mail en kantoorautomatisering, zodat ze meer kunnen doen in minder tijd.

​Inge Verweij

Inge Verweij richt zich in haar trainingen op het optimaliseren van werkwijzen binnen secretariaten, met thema's als papierloos vergaderen, e-mail minderen, werken met een tablet en alles rond het Nieuwe Secretariaat.

Workshop 30
Di 11 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]
Wo 12 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]
Do 13 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]

Doen wat ertoe doet; leaner werken op het secretariaat

Bied toegevoegde waarde door met de juiste zaken bezig te zijn

Als assistant voer je gemiddeld 14 verschillende taken uit, maar als je aan een manager vraagt wat hij belangrijk vindt loopt dat soms niet één op één. Breng in beeld wat je doet en wat er werkelijk toe doet! Als je je focust, en je energie richt op dat wat er toe doet, voeg je pas echt waarde toe. Pak die verspilling samen aan! Deze workshop biedt je gereedschappen om processen te verbeteren, verspilling te herkennen en te elimineren. Na de workshop ben je voortaan bezig met de dingen die ertoe doen. Leaner werken: dáár krijg je energie van!

DIT LEER JE:

  • LEAN - een methodiek die ertoe doet
  • Herken verspilling in jouw werk
  • Gereedschappen die je helpen processen te verbeteren
  • Ideeën voor verbetering
  • Stappenplan om te starten met leaner werken

​Marianne Smits

Marianne Smits is als innovatiecoach & adviseur dagelijks actief in het optimaliseren van werkwijzen in organisaties. Haar passie is effectief werken, digitaal archiveren en innovatie. Daarnaast is zij al jarenlang een enthousiaste en ervaren trainer, workshopleider en auteur van o.a. Doen wat ertoe doet: LEANer werken op het secretariaat. Marianne in een aantal woorden: inspirator met passie voor innovatie, effectief en digitaal werken;, @nders werken, optimaliseren van huidige werkwijzen en bovenal: mensen!

Workshop 31
Di 11 Apr
09:30 - 12:00 [VOLGEBOEKT]
Do 13 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]

Lean vergaderenNIEUW!

Leer hoe je lean vergaderen ook in jouw organisatie kunt toepassen

Vergaderen doen we al jaren op dezelfde manier. Natuurlijk zijn vergaderingen “verrijkt” met digitale hulpmiddelen zoals iPads en laptops, maar aan het vergaderproces is weinig tot niets veranderd. Een gemiste kans!

Er zijn allerlei mogelijkheden om meer lean te gaan vergaderen. In deze workshop leer je hoe lean te vergaderen én hoe jij het kunt introduceren bij de eerstvolgende vergadering.

DIT LEER JE:

  • De zin en onzin van vergaderen
  • Een LEAN agenda op te stellen
  • De wetten van klets
  • Wat is Lean
  • Hoe kan je Lean vergaderen toepassen bij elke vorm van overleg
  • Ontdek jullie vergaderverspillers
  • Het vergaderproces en vergaderen continue verbeteren met maximaal resultaat
  • Concrete acties voor lean vergaderen vanaf vandaag!

​Bouke van Kleef

Bouke van Kleef is een enthousiaste en ervaren trainer, workshopleider, presentator en auteur van diverse boeken op het gebied van informatiemanagement. Daarnaast is hij ook coach en consultant bij het optimaliseren van administratieve en financiële processen. Hij coacht organisaties en individuen bij het slim en effectief gebruiken van e-mail en kantoorautomatisering, zodat ze meer kunnen doen in minder tijd.

Workshop 32
Di 11 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]
Wo 12 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]

Managementassistant als sparringpartner

Geef meer inhoud aan je rol en kijk hoe je de samenwerking kunt versterken

Als je meer betekenis wilt geven aan je rol als managementassistent, ziet dat je organisatie continu in beweging is en daarop wilt aanhaken, ontdekt dat je steeds vaker opvattingen en ideeën hebt over de besluiten die genomen worden, dan is deze workshop zeker iets voor jou!

DIT LEER JE:

  • Adviesvaardigheden: hoe contracteer je bij je manager en krijg je waardering voor het delen je visie?
  • Presenteren: hoe zorg je ervoor dat je opvattingen gehoord worden?
  • Sparren en klankborden, hoe doe je dat in een gesprek?
  • Wat levert je nieuwe rol op? En hoe spreek je je manager aan?
  • Wat belemmert jou om in die rol te stappen?

​Gunilla Blijsie

Gunilla Blijsie werkt als coach en adviseur organisatieontwikkeling. Haar expertise is het ontwikkelen van mensen in organisaties en coaching op gebied van persoonlijke effectiviteit.

Workshop 33
Di 11 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]
Do 13 Apr
09:30 - 12:00

Managementinzicht voor assistantsNIEUW!

Wil je in je organisatie verder kijken dan alleen je dagelijkse werk? Meer weten over de drijfveren van de organisatie en hoe deze van invloed zijn op de managers? Het perspectief van waaruit jij je werk doet? De structuren die aanwezig zijn binnen de organisatie? Volg dan deze workshop.

Na deze workshop kijk je op een andere wijze aan tegen de organisatie waarin je werkt en kun je verbanden leggen tussen jouw werkzaamheden en de uitgangspunten van de organisatie.

DIT LEER JE:

  • Wetmatigheden en structuren van de organisatie
  • Inzicht in strategische processen; het marketing managementmodel
  • Verandermanagement in relatie tot strategie
  • Ontwikkelen van een helicopterview

Clarence van der Putten

Clarence van der Putte is een consultant, trainer en docent die actief is in binnen- en buitenland. Als consultant houdt hij zich vooral bezig met het adviseren van organisaties over hun strategie en de daarbij horende verandermanagementprocessen. Zijn trainingen zijn intensief, dynamisch en vooral interactief.

Workshop 34
Di 11 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]
Wo 12 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]

Ontzorgen op hoog niveau

In alle discussies rond de toekomst van het secretaressevak speelt één term de hoofdrol: ‘toegevoegde waarde’. Advies geven en jezelf zichtbaar maken, zijn competenties die je daarvoor nodig hebt. Een andere belangrijke en essentiële kwaliteit om te kunnen ontzorgen op hoog niveau is zelfleiderschap. Deze aspecten - en meer - komen aan de orde in deze workshop.

DIT LEER JE:

  • Wat ontzorgen op hoog niveau in jouw situatie inhoudt en hoe je mogelijke verbeterstappen kunt zetten
  • Je kunt je persoonlijk leiderschap benchmarken met je collega’s en concrete acties voor verbetering benoemen en doorvoeren
  • Er wordt expliciet aandacht besteed aan het slim betrekken van je manager in dit proces

​Peter Vos

Peter Vos is trainer en coach. Hij houdt zich onder meer bezig met ontwikkelingen rond HNW, specifiek ook in het secretaressevak. Zijn ervaring en aansprekende en humoristische aanpak staan garant voor een inspirerende ervaring waarbij je een spiegel voorgehouden wordt.

Workshop 35
Di 11 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]
Wo 12 Apr
09:30 - 12:00 [VOLGEBOEKT]
Do 13 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]

Tien tips voor je toekomst

Zorg dat jij een futureproof assistant wordt

Je werkt met plezier als secretaresse, maar soms twijfel je: ben je met je huidige kennis en vaardigheden over vijf jaar ook nog probleemloos inzetbaar op de arbeidsmarkt? Er verandert veel in je organisatie, waarbij ook van jou nieuwe competenties en een groot aanpassingsvermogen worden gevraagd. Met de tien tips uit deze workshop zorg je dat jij optimaal bent voorbereid op de toekomst van je vak, zodat je maximaal gebruik maakt van je talenten in een functie die naadloos bij je past.

DIT LEER JE:

  • De belangrijkste veranderingen in het secretaressevak en wat deze voor jou betekenen
  • De vaardigheden en kwaliteiten die jou futureproof maken
  • Hoe je omgaat met automatisering, digitalisering en outsourcing
  • Hoe je met een carrièreplan kunt zorgen dat de toekomst je niet overkomt, maar past bij jouw plannen
  • Tips en tricks voor de ontwikkeling van je toekomstgerichte competenties, o.a. netwerken, samenwerken en projectmatig werken

 

​Karen Visser

​Karen Visser

Karen Visser is werkplektrainer en professional organizer. Ze leert mensen slimmer werken op een manier die bij ze past. Ze geeft trainingen en workshops over effectiever en efficiënter werken. Met haar programma ‘Met Meer Plezier Productief' helpt ze professionals om meer grip te krijgen op hun werk zodat ze zelf de baas zijn over waar hun aandacht, tijd en energie naartoe gaat.

Workshop 36
Wo 12 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]
Do 13 Apr
09:30 - 12:00 [VOLGEBOEKT]

Werken vanuit je rolNIEUW!

Laat zien wie je bent: maak gebruik van je rollen

Flexibel en wendbaar: dé uitdaging voor organisaties en hun medewerkers. Ook voor jou als managementondersteuner! Jij hebt immers een functie waarin je dagelijks veel verschillende taken uitvoert. Dan weer ben je planner, vervolgens informatiemanager, adviseur en regisseur om ook regelmatig budgethouder te zijn.

Hoe mooi zou het zijn als je alle rollen die jij kunt vervullen zichtbaar maakt. Rollen overstijgen de functie. Hoe meer rollen, hoe aantrekkelijker je bent voor een organisatie. Maak dus jouw kapitaal zichtbaar én bied je organisatie de mogelijkheid jouw talenten te benutten!

DIT LEER JE:

  • Het verschil tussen een rol en een functie
  • Je eigen rollen te ontdekken en vast te leggen
  • Passende prestatieafspraken maken om zo je professionaliteit te tonen
  • Persoonlijk leiderschap als middel om je doelen te bereiken
  • Kijken naar jezelf in relatie tot jouw werk en de plek te ontdekken die bij jou past
  • Laten zien wie je bent/personal branding

WELKE ONDERWERPEN?

  • Ontwikkelingen die maken dat je organisatie en jij wendbaar moeten zijn
  • Rollen ontdekken om te doen wat je kunt
  • Prestatieafspraken ontwerpen die passen bij jou én je doelen meetbaar maken
  • Jezelf in de ‘etalage’ zetten en je doelen realiseren

​Marianne Smits

Marianne Smits is als innovatiecoach & adviseur dagelijks actief in het optimaliseren van werkwijzen in organisaties. Haar passie is effectief werken, digitaal archiveren en innovatie. Daarnaast is zij al jarenlang een enthousiaste en ervaren trainer, workshopleider en auteur van o.a. Doen wat ertoe doet: LEANer werken op het secretariaat. Marianne in een aantal woorden: inspirator met passie voor innovatie, effectief en digitaal werken;, @nders werken, optimaliseren van huidige werkwijzen en bovenal: mensen!

Workshop 37
Di 11 Apr
09:30 - 12:00 [VOLGEBOEKT]
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]
Wo 12 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]
Do 13 Apr
13:00 - 15:30 [VOLGEBOEKT]

Zelfsturend secretariaat

Werken aan gezamenlijke verantwoordelijkheid en coördinatie

Als assistant ben je veel bezig voor anderen. Steeds vaker wordt daarbij verwacht dat het secretariaat zelfstandig opereert. Hoe werk je samen met jouw collega’s aan een zelfsturend team waarbij je jezelf en de klant tevreden houdt? En hoe bepaal je de doelen, de werkwijze en hoe bespreek je ieders bijdragen? Bij gezamenlijke verantwoordelijk voor taken en activiteiten is een goede coördinatie essentieel. Een zelfsturend team kan heel effectief en efficiënt zijn, het opzetten ervan vraagt echter tijd, geduld, scholing en begeleiding. In deze workshop krijg je handvatten voor een goede start en hoor je de meest voorkomende valkuilen.

DIT LEER JE:

  • Wat een zelfsturend team is en waarom het een zegen is voor manager en assistant
  • Het bepalen en bespreken van het gemeenschappelijke doel
  • Een vlotte samenwerking waarbij ieder zijn verantwoordelijkheden neemt
  • Gelijkwaardig samenwerken en gezamenlijk besluiten nemen
  • Het ideale secretariaat: volledig zelf regelend en coördinerend
  • Ruimte krijgen en vertrouwen winnen van je manager

Maarten Fijnaut

Maarten Fijnaut heeft als passie om organisaties te helpen met duurzame groei. Als adviseur/ trainer/ innovatiecoach biedt hij inzicht, prikkelt en motiveert om te oefenen met ander gedrag. Zijn trainingen zijn pragmatisch en energiek.

Workshop 38
Di 11 Apr
13:00 - 15:30 [BIJNA VOL]
Do 13 Apr
09:30 - 12:00 [BIJNA VOL]

De techniek van het coachenNIEUW!

Leer hoe je anderen in beweging brengt

Wil jij graag een inspiratiebron zijn voor je collega's? Je collega’s stimuleren om te groeien in hun vakgebied? Leer dan de techniek van het coachen.

Niet alleen je collega's hebben hier voordeel bij; doordat de functie van secretaresse verandert, is het ook voor jouzelf slim om je te ontwikkelen in een richting die toekomst heeft. Het delen van kennis en kunde - en daarmee bijdragen aan de ontwikkeling en professionalisering van je collega’s - hoort daar zeker bij.  

Ook de organisatie vaart hier wel bij; door gebruik te maken van jouw expertise wordt een hoog niveau van managementondersteuning geborgd.  

DIT LEER JE:

  • Je krijgt inzicht in de rol van een coach
  • Je leert een aantal coachvaardigheden
  • Vertrouwen en gelijkwaardigheid creëren
  • Het GROW-model
  • Vraagtechnieken: luisteren, samenvatten en doorvragen
  • Hoe neem je zelf actie in jouw organisatie?

​Kristine Ates

Kristine Ates helpt managementondersteuners hun functie vol passie en overtuiging uit te voeren. Ze geeft met veel plezier trainingen en coaching op het gebied van communicatie, samenwerking en persoonlijke ontwikkeling. Op een betrokken, praktische manier geeft ze tips en tools om vanuit de ondersteunende rol meer invloed te krijgen op dagelijkse praktijksituaties.

Extra workshop voor slechts €100,-

Het programma is zo samengesteld dat je gemakkelijk kunt combineren. Elke workshop duurt 2,5 uur en wordt meerdere keren gegeven. Ook financieel maken we het je zo aantrekkelijk mogelijk om meerdere workshops te volgen: je betaalt voor elke volgende workshop slechts €100,-.

Bonustrack voor €25,-

Iedereen die minimaal twee workshops per dag boekt, kan voor slechts € 25,- een extra bonustrack volgen, waarin je in één uur tips en trucs krijgt om nog slimmer en professioneler te kunnen werken.

Er zijn 3 bonustracks waar je uit kunt kiezen:

  • Handige Apps voor het secretariaat
  • Tips voor Word en Excel
  • Tips voor Outlook
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.